Maastohiihdon asiantuntijaliike

Page
Menu
News
Olet täällä:   Etusivu > Palvelut > Hiihtovälineiden saatavuus kaudella 2021-2022

Hiihtovälineiden saatavuus kaudella 2021-2022

Tämä jota tähän nyt kirjoitan, on minun oma näkemys asiasta. Mitään virallista tiedotetta tavarantoimittajat eivät ole lähettäneet, mutta eipä niitä juuri muutenkaan koskaan tule. Huhut sitten myöhemmin osoittautuvat todeksi?

Kuten niin monissa muissa tuotteissa, hiihtovälineissäkin saatavuus ei ole niinkuin ennen. Nyt ei siis välttämättä voi tulla kauppaan asenteella: "Tulin ostamaan monot". Pitää lähteä siitä, että onko niitä, onko sopivia ja jos ei ole, ei ole välttämättä muuallakaan. 

Miksi? Aika paljon tuotteita ja niiden osia tulee kauko-idästä jossa koronan alkuvaiheessa pantiin kokonaisia tuotantolaitoksia kiinni. Kysyntä laski tilapäisesti ja kun se sitten kasvoikin normaalia nopeammin, ei siihen pystytty vastaamaan. Kuljetuslogistiikka "ontuu", puhutaan konttipulasta ja olihan siellä Suezin kanavassa liikenne pitkään seis joka aiheutti ja aiheuttaa vieläkin viiveitä. Joistakin raaka-aineista on ollut ja on vieläkin puutetta.

Viime kausi ja ennätyskysyntä "söi" taas vanhat varastot kysytyimmistä tuotteista kokonaan loppuun. 

Fischerin Ukrainan tehtaan tulipalo syksyllä 2020 on omalta osaltaan vaikuttamassa tähän tilanteeseen. Tehdas ei toimi ja tuotanto on ostettu alihankintana toiselta valmistajalta jolla silläkin on ollut joitain tuotantoa rajoittavia ongelmia. Sitten omat jää tekemättä kun ensin tehdään toiselle luvatut.

Ainoa mikä nyt näyttäisi toimivan on kotimainen ( ainakin Peltonen ) suksituotanto ja Norjalaisen Rottfellan sidetuotanto. Alpinalta saadaan kenkiä, mutta eipä niitäkään tule kuin liukuhihnalta. Näidenkin osalta pientä päänvaivaa aiheuttaa ko tuotteiden myynnistä vastaavan yrityksen n. vuosi sitten aloittama ja toimeenpanema varastologistiikan muutto toiselle paikkakunnalle ja siitä johtuva varastorutiinit hallitsevan henkilöstön menetys. Tuli  muuten tietoa ma 25.10: Rossignolin maahantuojalla olis ainakin kilpakalustoa varastossa ihan hyvinkin vielä, joten ole yhteydessä jos tarvitset!

Kun meidän yrityksessä tehtiin viime kaudella päätös toiminnan supistamisesta ja varsinaisia "hyllyyn tulevia" ennakoita ei tilattu ollenkaan, emme ole ihan ensimmäisenä listalla jolle toimitetaan tavaraa, jos sitä tilaamme ja jos sitä tavaraa on saatavana. Jotenkin nyt kauppiaana tuntuu, että vaikka olisi saanut tavarantoimittajalta tilausvahvistuksen, ei sitä tavaraa välttämättä tule. Jos se sitten tulee hiihtolomien jälkeen, onko sillä enää merkitystä?

Ei tää nyt siis ihan simppeliä tule olemaan, mutta parasta yritetään.

ps. tarjouspyyntöjen lähettäminen kauppiaille ja hintavertailujen tekeminen niiden perusteella ( jos joku tarjouksen uskaltaa tai viitsii tehdä ) on tällä kerralla paras tapa jäädä ilman välineitä!

Iltalehtikin kirjoitti aiheesta 27.10.

Päivittäin saan sähköposteja joissa tiedustellaan sopivia välineitä, eikä haittaa vaikka olisi vanhaa mallia tai vaikka käytettyjä. Viestissä kerrotaan hiihtäjien pituudet, painot ja jalan koot / jalkaterän pituudet. Jos vain yksi hiihtäjä on tarpeessa, joskus saattaa olla mahdollisuus tarjota jotain joka on just tiedossa, että on varmasti sopiva. Nyt kun tavara omassa varastossa vähenee koko ajan ja saatavuus on erittäin kyseenalainen varsinkin kenkien osalta, nostan kädet pystyyn näissä tapauksissa. Ei ole mitään järkeä tarjota jotain sellaista jota minulla ei ole ja sen saatavuus on kyseenalainen. Kun kenkiä on erittäin rajoitetusti, en voi tarjota ainoaa sopivaa paria jonnekkin ja seuraavalla minuutilla joku asiakas tulee ovesta ja haluaa sovittaa sitä. Sovituksen jälkeen tulee kaupat ja kun luen sähköpostia seuraavan kerran, se henkilö jolle sitä tarjosin, haluaa sen saman, mutta sitä ei enää ole. Tälläkin hetkellä minulla on kenkiä hyllyssä joita en ole laittanut verkkokauppaan, vaan haluan myyda ne heille jotka tulevat ovesta sisään ja ostavat koko välinepaketin. Toinen ongelma näissä sahköpostikaupoissa on se, että asiakas miettii asiaa liian pitkään tai jos teen tarjouksen jonka takaraja tulee vastaan liian nopeasti, ei asiakas ole tottunut tekemään nopeita päätöksiä. 

« Edellinen  |   Ylös  |   Seuraava »
Page
Menu
News
Page
Menu
News

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Kirjaannu